In Almere heeft Adviesgroep VN-verdrag in de Praktijk (ViP), De Creatieve Motor, op woensdag 3 oktober aandacht besteed aan de toegankelijkheid in Almere. Het programma van dag van de toegankelijkheid was als volgt

Vanaf 12:45 uur was iedereen welkom bij Café op 2 tegenover het stadhuis voor de gezamenlijke aftrap met wethouder Jerzy Soetekouw. Welkom door wethouder Jerzy Soetekouw, direct gevolgd door Frans Vrijmoed, voorzitter ViP en ervaringsdeskundige Niets over ons zonder ons. Korte Introductie van Edwin de Vos, Marjan Heidstra en een vertegenwoordiger van Ongehinderd.

Doel van de dag was om op een leuke manier meer bewustwording te creëren over toegankelijkheid in Almere. Tijdens de middag werden inwoners van Almere gevraagd om de toegankelijkheid van locaties in kaart te brengen. Dit kan heel eenvoudig door een beoordeling te plaatsen in de Ongehinderd app. Gemakkelijk te downloaden voor mobiel. Iedereen, met of zonder beperking, mag meedoen!

Om 13:00 uur was de uitzending vanuit Zeist van de landelijke kick-off van de Ongehinderd Testdag met Minister Ollongren, Otwin van Dijk (burgemeester Oude IJsselstreek). De aftrap was op een groot scherm te volgen in Café op 2. Vervolgens kon iedereen de toegankelijkheid van Almere gaan beoordelen tot de gezamenlijke afsluiting om 15.30 uur.

13:30 uur Wandeling naar de nieuwe bibliotheek voor de rondleiding met beheerder Hanneke Dekter om de bibliotheek te toetsen op toegankelijkheid.

Tegelijkertijd. Vanaf 13:00 uur tot 15:30 uur Interactieve Stands (o.a. Floriade, Oogvereniging, ABRI), Handicap aanmeten.

De Floriade was aanwezig met een uitleg over hoe zij de komende Floriade toegankelijk willen maken voor iedereen. De meest inclusieve Floriade tot nu toe.

Vanuit Café op 2 werd er om 13:30 uur een rondleiding gestart naar de nieuwe bibliotheek.

Tijdens de wandeling naar de nieuwe bibliotheek bleven onderstaande situaties niet onopgemerkt.

week van de toegankelijkheid 05

Zo kwam o.a. goed tot uiting dat veel mensen niet beseffen waar de blinde geleide stroken voor zijn. Zo staan er nogal eens scooters / fietsen geparkeerd op deze stroken met alle gevolgen van dien voor slechtziende / blinde mensen. Zelfs de marktkramen stonden op deze stroken.

week van de toegankelijkheid 06

week van de toegankelijkheid 07

In de bibliotheek gaf beheerder Hanneke Dekter een rondleiding en gaf antwoord op de vele vragen die op haar afgevuurd werden.

Door twee vrijwilligers van Stichting SOGA, beide in een scootmobiel, werd de lift en de bibliotheek getest op toegankelijkheid.

week van de toegankelijkheid 01

De liften zij te klein voor mensen in een scootmobiel.

week van de toegankelijkheid 02

Hanneke Dekter gaf aan dit te willen oplossen door vervangende, kleinere scootmobiels in te zetten, waarin de mensen kunnen overstappen, zodat zij zonder problemen de bibliotheek in kunnen. Voor slechtziende / blinde mensen is de bibliotheek goed uitgerust, zo zijn er boeken met grote letters, koffers met loepen, en luisterboeken.

week van de toegankelijkheid 03

Naast het testen kon men in Café op 2 zichzelf ook een handicap aanmeten. Hiervoor waren diverse organisaties uitgenodigd. U kon ervaren hoe het is als u blind bent, moeilijk kunt praten, doof bent of gehandicapt bent.

week van de toegankelijkheid 04

Deze middag werd georganiseerd door VIP. De samenwerkende organisaties in Almere rond personen met een beperking. Stichting SOGA, NAH Forum, Oogvereniging, Disability Studies in Nederland, Doven en Slechthorenden, Kwintes cliëntenraad, Inloophuis de Ruimte, Stichting Paladijn, Bureau Gelijke Behandeling Flevoland, Triade en Stichtingen De Creatieve Motor en ABRI G-KRACHT politiek panel.

T: 036-533 83 50
E:
Open op maandag van
9.00 tot 12.00 uur, dinsdag en donderdag van 9.00 tot 15.00 uur,
op woensdag van 9.30 tot 13.00 uur.