Belevingsmiddag

Stichting SOGA heeft op donderdag 13 juni een belevingsmiddag georganiseerd

Hoe is het om met een lichamelijke beperking je weg te vinden door het centrum van Almere?

Het Stedelijk Overlegorgaan Gehandicapten Almere (SOGA) behartigt sinds 1986 de belangen van mensen met een functiebeperking in Almere en met name de toegankelijkheid.

Om , ontwikkelaars en beleidsmakers te laten ervaren hoe het is om met een beperking je weg te vinden in de StadHelma Berkenbos, voorzitter van, samen met de vrijwilligers van de SOGA een belevingsmiddag georganiseerd

Dit hebben ze gedaan door de deelnemers om beurten in een rolstoel en scootmobiel te laten plaats nemen.

Ook heeft men kunnen ervaren hoe het is om met een rollator, krukken of met een geblindeerde bril en een blindengeleideweg te vinden in het centrum van Almere.

Stad in wording biedt kansen
Negen mensen van de gemeente, uit de politiek en uit het bedrijfsleven namen deel aan de rondleiding. "Het zou mooi zijn als beleidsmakers en ontwikkelaars bij elk plan direct rekening houden met de toegankelijkheid voor mensen met een beperking", zegt Helma Berkenbos van de SOGA.

"Het is niet te doen om een oude binnenstad van Utrecht of Amsterdam open te gooien en te

en te verbouwen maar voor ons is Almere een stad in wording. Het moet hier in Almere toch mogelijk zijn om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking mee te nemen in de ontwerpen". Helma Berkenbos hoopt dat de deelnemers door de rondleiding zelf ervaren hoe het is: "Je snapt het pas als je het zelf meemaakt".

Dit viel voor de mensen die het wilden ervaren, behoorlijk tegen. "Het viel vies tegen om jezelf in een rolstoel omhoog te duwen naar het Forum", zegt Erik Theunissen van de PvdA. "Een dagje leuk winkelen wordt zo wel heel pittig". Erik Theunissen was een van de door de SOGA uitgenodigde deelnemers, die aan de rondleiding deel nam. "Ik ben heel benieuwd hoe het is om met een geblindeerde bril op je weg te vinden in het centrum dus dat ga ik zo proberen", zegt Theunissen.

Fractieassistent Ton Lesscher van D66 ervaart hoe het is om met een rollator heuvelafwaarts te lopen bij het Forum: "Het is best steil hier, dus die rollator moet je steeds tegenhouden. Anders rolt die weg. Dat moet, voor mensen die slecht ter been zijn, knap moeilijk zijn."

"Almere voor iedereen toegankelijk" Ook wethouder Loes Ypma deed mee aan de wandeling. Ze vond het een eye-opener: "Met zo'n totaal geblindeerde bril op merk je pas hoe afhankelijk je dan bent van je omgeving." Ypma wil de adviezen die SOGA haar heeft gegeven meenemen: "Als we iets moeten vernieuwen in de stad, dan moeten we rekening houden met de bereikbaarheid voor mensen met een beperking. Want we willen dat Almere voor iedereen toegankelijk is."

Napraten in ViP Café in op 2

Na afloop hebben alle deelnemers, met dank aan- en in samenwerking met de ViP, waar ook de SOGA deel van uit maakt, kunnen napraten over de belevenissen/ervaringen van deze middag. Dit alles onder het genot van een hapje en een drankje, die door de ViP zijn verzorgd.

Deze belevingsmiddag kon de SOGA houden, mede door de medewerking van Oogvereniging Flevoland en Medipoint Almere

Met dank aan Oogvereniging Flevoland. Zij hebben voor deze middag belangeloos de simulatie- brillen en taststokken ter beschikking heeft gesteld.

Met dank aan Medipoint Almere. Zij hebben voor deze middag belangeloos alle hulpmiddelen, zoals scootmobiels, rolstoelen en rollators ter beschikking gesteld.

Aanmelden nieuwsbrief

U kunt zich gratis abonneren op de SOGA Nieuwsbrief

Iedere donderdag tussen 10:30 en 13:00 uur kunt u bij de SOGA terecht omtrent al uw vragen in het kader van de WMO

maandag:  9.00 tot 12.00 uur